Rådgivning i ny asbest autorisation
Fra 1. januar 2025 er det ikke længere lovligt at nedrive asbest, uden ny asbest autorisation efter nyligt opdaterede regler, som kræver at virksomheden skal igennem en ny proces. Vi hjælper jer hele vejen i mål.
Fordel at være klar fra start
Ved at starte processen i god tid kan din virksomhed sikre, at alle nødvendige godkendelser og kurser er på plads, inden de nye regler træder i kraft.
Dette vil ikke kun sikre overholdelse af lovgivningen, men også minimere risikoen for forsinkelser i arbejdets udførelse og bøder fra myndighederne.
Desuden vil en korrekt autorisation styrke virksomhedens troværdighed og konkurrenceevne.
Hvad betyder de nye asbestregler?
I praksis betyder det, at alle virksomheder der nedriver asbest er forpligtet til at overholde autorisationskravet. Tilfælde hvor der kun er tale om kortvarig håndtering af enkelte elementer, fx udskiftning af en enkelt revnet tagplade er undtaget. Men asbestreglerne skal stadig overholdes.
Virksomheden skal igennem flere godkendelsesled, og AMU-kurser skal være bestået, inden endelig ansøgning kan indsendes.
Der vil formentlig være noget pres på myndighedernes sagsbehandlingstider, da alle virksomheder, der nedriver asbest, kun har kort tid indtil årsskiftet 24/25 til at komme igennem processen.
Følgende indgår i asbest autorisationsprocessen:
- Først skal virksomheden udarbejde et kvalitetsledelsessystem (KLS) til egenkontrol af asbestnedrivning, der bl.a. skal indeholde oplysninger om virksomhedens organisation, kompetencer, bemanding af opgaver, og dokumentation for hvordan asbestopgaverne udføres.
- Kvalitetsledelsessystemet (KLS) skal virksomheden have forhåndsgodkendt af en uafhængig kontrolinstans, som er godkendt af Sikkerhedsstyrelsen.
- Virksomheden skal have en fagligt operationel ansvarlig for virksomhedens asbestopgaver. Denne skal være tilknyttet min. 30 timer/uge indenfor virksomhedens normale forretningstid, og have bestået 2 AMU-kurser. Personen skal med sit eget Mit-ID søge personlig godkendelse hos Sikkerhedsstyrelsen.
- Når virksomheden har fået forhåndsgodkendt kvalitetsledelsessystemet (KLS) og den fagligt ansvarlige fået sin personlige godkendelse, kan virksomheden indsende sin ansøgning om autorisation til Sikkerhedsstyrelsen.
- Godkendes ansøgningen tildeles virksomheden asbest autorisation. Dog med den begrænsning at den personlige godkendelse som fagligt ansvarlig følger personen, ikke virksomheden. Det kan derfor være en god ide at have to eller flere medarbejdere med begge kurser, så flere har muligheden for at søge personlig godkendelse.
Få hjælp til asbest autorisation
Hos SINIS har vi hjulpet mange virksomheder med at navigere gennem en
autorisationsproces. Vi tilbyder omfattende rådgivning og støtte, herunder
udarbejdelse af et lovpligtigt og skræddersyet kvalitetsledelsessystem (KLS),
forberedelse til AMU-kurser og assistance med ansøgning til Sikkerhedsstyrelsen.
Vores ekspertise sikrer, at din virksomhed er fuldt ud forberedt til de nye krav.
Få en uforpligtende snak omkring asbest autorisation
Med os som jeres samarbejdspartner, får I en kvalitetsbevidst partner, der sikrer den røde tråd gennem hele forløbet og sørger for, at I lever op til gældende lovgivning. På den måde kan I bruge tiden på den primære drift.
Michael Porskrog
Diplomingeniør – Lead Auditor