Rådgivning i ny asbest autorisation
Fra 1. januar 2025 er det ikke længere lovligt at håndtere asbest, uden ny asbest autorisation efter nyligt opdaterede regler, som kræver at virksomheden skal igennem en ny proces. Vi hjælper jer hele vejen i mål.
Hvad betyder de nye strengere asbestregler for virksomheder?
I praksis betyder det, at alle virksomheder lige fra enkeltmandsvirksomheder til store koncerner er forpligtet til at overholde autorisationskravet. Eneste undtagelse for både virksomheder og private er hvis der kun er tale om kortvarig håndtering af enkelte elementer.
Det vil være en god idé at gå i gang med processen i god tid inden den 1. januar 2025, da virksomheden skal igennem flere godkendelsesled, og AMU-kurser skal være bestået inden endelig ansøgning kan indsendes.
Derudover vil der formentlig være noget pres på myndighedernes sagsbehandlingstider, da alle virksomheder der håndterer asbest kun har kort tid indtil årsskiftet 24/25, til at komme igennem processen.
Følgende indgår i asbest autorisations-processen:
- Først skal virksomheden udarbejde et kvalitetsledelsessystem(KLS) til egenkontrol af asbestnedrivning, der bl.a. skal indeholde oplysninger om virksomhedens organisation, kompetencer, bemanding af opgaver, og dokumentation for hvordan asbest opgaverne udføres.
- Kvalitetsledelsessystemet(KLS) skal virksomheden have forhåndsgodkendt af en uafhængig kontrolinstans, som er godkendt af sikkerhedsstyrelsen.
- Virksomheden skal have en faglig operationel ansvarlig for virksomhedens asbestopgaver. Denne skal være tilknyttet min. 30timer/uge indenfor virksomhedens normale forretningstid, og have bestået 2 AMU-kurser. Personen skal med sit eget Mit-ID søge personlig godkendelse hos Sikkerhedsstyrelsen.
- Når virksomheden har fået forhåndsgodkendt kvalitetsledelsessystemet(KLS) og den fagligt ansvarlige fået sin personlige godkendelse, kan virksomheden indsende sin ansøgning om autorisation til Sikkerhedsstyrelsen.
- Godkendes ansøgningen tildeles virksomheden asbest autorisation. Dog med den begrænsning at den personlige godkendelse som faglig ansvarlig følger personen, ikke virksomheden. Det kan derfor være en god ide at have to eller flere medarbejdere med begge kurser så flere har muligheden for at søge personlig godkendelse.
Få hjælp til asbest autorisation
Hos SINIS er vi klar til at hjælpe med at komme igennem processen med at opnå asbest autorisation hos Sikkerhedsstyrelsen.
Kontakt SINIS for en snak om, hvordan jeres virksomhed bliver asbest autoriseret.
Få en uforpligtende snak omkring asbest autorisation
Med os som jeres samarbejdspartner, får I en kvalitetsbevidst partner, der sikrer den røde tråd gennem hele forløbet og sørger for, at I lever op til gældende lovgivning. På den måde kan I bruge tiden på den primære drift.
Michael Porskrog
Diplomingeniør – Lead Auditor